Wat is de Euronorm van mijn motor?

 

De Europese norm voor uitlaten op motorfietsen, ook wel Europese uitstootnorm of Europese emissienorm genoemd, is een set van regels die zijn opgesteld om de uitstoot van schadelijke stoffen van motorfietsen te verminderen. Deze normen zijn bedoeld om de luchtkwaliteit in Europa te verbeteren en tegelijkertijd de prestaties van motorfietsen te behouden. Er zijn verschillende Europese uitstootnormen die van toepassing zijn op motorfietsen, zoals EURO1, EURO2, EURO3, EURO4 en EURO5. Elke norm stelt specifieke eisen aan de hoeveelheid schadelijke stoffen die een motorfiets mag uitstoten.

Het is belangrijk om te weten dat de uitlaten van motorfietsen moeten voldoen aan de Europese uitstootnormen om te mogen worden verkocht in Europa. Als een motorfiets niet aan deze normen voldoet, mag deze niet worden verkocht of gebruikt op de openbare weg. Oudere voertuigen zijn niet verplicht om aan deze normen te voldoen.

EURO1

De EURO1 norm voor motorfietsen werd ingevoerd in 1992 en was van toepassing op nieuwe motorfietsen die in Europa werden verkocht. Deze norm had als doel de uitstoot van schadelijke stoffen van motorfietsen te verminderen in vergelijking met de vorige normen.

De EURO1 norm voor motorfietsen stelt limieten op voor de uitstoot van koolmonoxide (CO), stikstofoxiden (NOx) en fijnstof (PM). Deze limieten waren strikter dan die van de vorige normen en bedoeld om de luchtkwaliteit te verbeteren. Bijvoorbeeld, de limieten voor CO waren 2.72 g/km voor benzine voertuigen en 4.16 g/km voor diesel voertuigen. Er was geen limiet voor NOx en fijnstof.

EURO2

De EURO2 norm voor motorfietsen werd ingevoerd in 2000 en was van toepassing op nieuwe motorfietsen die in Europa worden verkocht. Deze norm had als doel de uitstoot van schadelijke stoffen van motorfietsen te verminderen in vergelijking met de vorige normen.

De EURO2 norm voor motorfietsen stelt limieten op voor de uitstoot van koolmonoxide (CO), stikstofoxiden (NOx) en fijnstof (PM). Deze limieten waren strikter dan die van de vorige normen en bedoeld om de luchtkwaliteit te verbeteren. Bijvoorbeeld, de limieten voor CO waren 2.5 g/km voor benzine voertuigen en 3.5 g/km voor diesel voertuigen. Er was geen limiet voor NOx en fijnstof.

Wat betekent NOx?
NOx is een verzamelnaam voor stikstofoxiden, zoals stikstofdioxide (NO2) en stikstofmonoxide (NO). Deze stoffen worden gevormd tijdens verbranding bij hoge temperaturen en druk, zoals bij de verbranding van brandstof in voertuigen en industriële installaties. NOx kan bijdragen aan luchtverontreiniging en kan schadelijk zijn voor de gezondheid. Het kan onder andere bijdragen aan luchtwegproblemen, zoals astma en longontstekingen, en kan schadelijk zijn voor het milieu. Daarom worden er wereldwijd normen opgelegd aan de hoeveelheid NOx die voertuigen mogen uitstoten.

EURO3

De EURO3 norm voor motorfietsen werd ingevoerd in 2007 en was van toepassing op nieuwe motorfietsen die in Europa worden verkocht. Deze norm had als doel de uitstoot van schadelijke stoffen van motorfietsen te verminderen in vergelijking met de vorige normen.

De EURO3 norm voor motorfietsen stelt limieten op voor de uitstoot van koolmonoxide (CO), stikstofoxiden (NOx) en fijnstof (PM). Deze limieten zijn strikter dan die van de vorige normen en zijn bedoeld om de luchtkwaliteit te verbeteren. Bijvoorbeeld, de limieten voor CO zijn: 2.5 g/km voor benzine voertuigen, 2.5 g/km voor voertuigen met enkelcilinder en 3.5 g/km voor voertuigen met meerdere cilinders.

EURO4

De EURO4 norm voor motorfietsen werd ingevoerd in 2016 en is van toepassing op nieuwe motorfietsen die in Europa worden verkocht. Deze norm heeft als doel de uitstoot van schadelijke stoffen van motorfietsen te verminderen.

De EURO4 norm voor motorfietsen stelt limieten op voor de uitstoot van koolmonoxide (CO), stikstofoxiden (NOx) en fijnstof (PM). Deze limieten zijn strikter dan die van de vorige normen en zijn bedoeld om de luchtkwaliteit te verbeteren. Bijvoorbeeld, de limieten voor CO zijn: 0.5 g/km voor benzine voertuigen, 0.25 g/km voor voertuigen met enkelcilinder en 1.0 g/km voor voertuigen met meerdere cilinders.

En hoe zit dat met geluid?
De Europese uitstootnormen hebben geen directe relatie met het maximaal toegestane geluidsniveau voor motorfietsen. Deze normen zijn specifiek bedoeld om de uitstoot van schadelijke stoffen, zoals koolmonoxide (CO), stikstofoxiden (NOx) en fijnstof (PM) te beperken. Wel is het uitneembaar maken van een decibelkiller vanaf EURO4 verboden, omdat uitname van een killer meer uitstoot genereert.

Er zijn echter andere Europese wetten en regelgevingen die zich richten op het maximaal toegestane geluidsniveau voor motorfietsen. Deze wetten stellen limieten op voor het geluidsniveau van motorfietsen en vereisen dat fabrikanten van motorfietsen maatregelen nemen om het geluidsniveau te verminderen. Deze regelgeving kan bijvoorbeeld betrekking hebben op het geluidsniveau tijdens het rijden, het geluidsniveau bij stationair draaiende motoren of het geluidsniveau bij het afstellen van de motor.

EURO5

EURO5 is de laatste fase van de Europese uitstootnormen voor motorfietsen. Deze norm is ingevoerd in 2020 en is van toepassing op nieuwe motorfietsen die in Europa worden verkocht. De EURO5 norm heeft als doel de uitstoot van schadelijke stoffen van motorfietsen verder te verminderen in vergelijking met de vorige normen.

De EURO5 norm voor motorfietsen stelt limieten op voor de uitstoot van koolmonoxide (CO), stikstofoxiden (NOx) en fijnstof (PM). Deze limieten zijn strikter dan die van de vorige normen en zijn bedoeld om de luchtkwaliteit te verbeteren. Bijvoorbeeld, de limieten voor CO zijn: 0.5 g/km voor benzine voertuigen, 0.25 g/km voor voertuigen met enkelcilinder en 1.0 g/km voor voertuigen met meerdere cilinders. NOx limieten zijn 0.012 g/km voor benzine voertuigen en 0.06 g/km voor diesel voertuigen. Er is geen limiet voor fijnstof.

 
Vond je deze blog leuk?
Geplaatst in: Algemeen
Elmar is sinds 2010 actief in de motorbranche. Hij is opgeleid als motortechnicus, echter heeft hij zijn roeping gevonden in de accessoires en onderdelen. Hij is leergierig en heeft in de jaren veel technische kennis over de producten verworven. Elmar is een echte motorliefhebber, waardoor zijn werk ook zijn hobby is. Hij kan je goed adviseren en helpt je graag om de juiste motoraccessoires en onderdelen te vinden.

Laat een reactie achter

Log in om reacties te plaatsen